środa, 7 grudnia 2016

Z najwyższej półki (2)








"Witam,
właśnie przeczytałem w całości Pana najnowszą książkę - Droga do mistrzostwa szachowego - tom 3. Dla mnie rewelacyjna relacja na gorąco trenera i zawodniczek z zakończonego wielkim sukcesem turnieju, bezcenne komentarze do partii (moje szczególne zainteresowanie zwróciły uwagi do partii Pani Kulon i Szczepkowskiej), oraz ciekawie wybrane zadania z gradacją stopnia trudności (niektóre naprawde zaskakujące jak np. kombinacja Jobawy - zadanie 24).
To jest właściwie ewenement w polskich szachach, aż zadziwiające, że dotychczas nikt z trenerów ani działaczy PZSzach nie wpadł na podobny pomysł. A przecież tego typu praca oprócz cech poznawczych ma ogromny walor dydaktyczny i promocyjny.

To powinno być standardem pracy trenera reprezentacji Polski niezależnie od turniejowego wyniku, niezależnie również od tego czy jest to nadzorowane i współfinansowane przez PZSzach. Tak kształtowała by się prawdziwa Polska Trenerska Szkoła Szachowa, a rynek czytelników weryfikował by realną wartość trenera. Dzisiaj nikt nie uznawałby Dworeckiego za jednego z najlepszych trenerów świata, gdyby nie jego prace - książki.

Zaletą książki jest też to, że ukazała się bardzo szybko po zakończeniu turnieju i pomimo bardzo krótkiego czasu została opracowana bardzo starannie, znalazłem tylko kilka literówek (to znacznie lepiej niż pierwsze dwie części). Świetnym pomysłem (na przyszłość) wydaje mi się również wydanie widokówki z reprezentacją jako zakładki do książki (na pocztówkę się nie nadaje bo przedobrzono i zafoliowano z obu stron), mogło być więcej ich rodzajów bo wszystkie zdjęcia reprezentacji wyszły wspaniale (plus dla fotografa i firmy odpowiedzialnej za ubiory reprezentacji).

Co do uwag, w zasadzie nie mam, no może mogło by być trochę więcej na temat ciekawych wydarzeń z poza sali gry związanych z turniejem i rywalkami naszej reprezentacji, ale wtedy praca pewnie by się nadmiernie rozrosła.
Wydaje mi się jednak, że bardzo cenna byłaby edycja limitowana (np. 50-100szt.) w ekskluzywnej twardej oprawie z odręcznymi autografami całej reprezentacji, oczywiście w wyższej cenie, ale też przydatna np. na prezenty dla Pani Premier czy pary prezydenckiej na pamiątkę i w podziękowaniu za otrzymane odznaczenia. Ja na pewno bym też książkę z takiej edycji bardzo chętnie kupił.

Wyrażam przekonanie, że inni trenerzy zaczną brać w końcu z Pana przykład i korzystając z Pana doświadczeń przestaną chować efekty swojej pracy do przysłowiowej szuflady, a wezmą się również za podobne publikacje książkowe (no o ile nie jestem w błędzie i coś w tych szufladach jest).

Życzę żeby nigdy nie zabrakło Panu chęci i sił do pracy nad szachami dla szerokiego kręgu odbiorców.

Pozdrawiam,
Andrzej Bajgrowicz"



Po tej recenzji niewiele już można dodać poza poleceniem tej pozycji wszystkim prawdziwym kibicom szachowym. Komentarze są przystępne dla nawet mniej wykwalifikowanych szachistów i oddają zarówno przebieg wydarzeń na szachownicy jak i emocje towarzyszące rozgrywkom.
Bardzo wyjątkowa i atrakcyjna pozycja w literaturze szachowej w języku polskim!
Do nabycia w firmie "Caissa" Jurija Zezulkina




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz